delebiler

Hvorfor delebiler? Hvorfor skal vi dele biler i byer og på landet? Det har jeg som minimum fem gode svar på…
Gl. Ryes to delebiler foran Dagli'Brugsen.

DELEBILER PÅ LANDET

Siden 2016 har jeg beskæftiget mig med delebilisme, nærmere bestemt i landsbyen Gl. Rye, hvor jeg bor sammen med min familie. Jeg tog i sin tid initiativ til vores delebilsordning, Byens Egen Bil, og senere til landsbyens ladestander-anlæg. Men hvorfor skal vi overhovedet dele biler?

Hvorfor er delebiler en god idé?

1. ØKONOMI: Delebiler reducerer behovet for at eje en egen bil (nummer to), hvilket kan spare folk for omkostningerne ved køb, vedligeholdelse og forsikring af en bil.

2. MILJØMÆSSIG BÆREDYGTIGHED: Delebiler kan reducere antallet af biler på vejen, hvilket mindsker luftforurening og bidrager til lavere CO2-udledning. Er der tale om elbiler, bliver bæredygtigheden endnu mere markant.

3. PLADSBESPARELSE: I bymæssig bebyggelse kan delebiler reducere behovet for garager og parkeringspladser og derved frigive plads til andre formål som legepladser eller grønne områder (klimasikring).

4. FLEKSIBILITET: Delebiler giver beboere i landlige områder adgang til transport, selvom de ikke ejer en bil – eller ikke hele tiden har adgang til en, hvilket er praktisk for dem, der har brug for en bil fra tid til anden.

5. FÆLLESSKAB: Delebiler kan fremme social kontakt og fællesskabsfølelse, da medlemmerne kommunikerer og deler ressourcer og ansvar.

Kontakt mig gerne for yderligere info/bistand, eller hvis jeg skal komme ud og holde et oplæg: mail@olejeppesen.dk

CASE: Byens Egen Bil – Gl. Rye

I marts 2018 blev delebilsordningen “Byens Egen Bil” efter halvandet års forberedelse en realitet. Jeg tog initiativet og har siden administreret og videreudviklet ordningen i samarbejde med Gl. Rye Brugsforening og en flok venlige sponsorer og samarbejdspartnere.

Byens Egen Bil X 2_pressefoto
Byens Egen Bil logo

Dagli’Brugsen Gl. Rye har masser af gode sager på hylderne – og altså også to delebiler. For vist nok første gang nogensinde findes der således en brugsforening, som tilbyder sine medlemmer at være med i en delebilsordning.

BAGGRUND: Den kollektive trafik til og fra Gl. Rye er ikke voldsomt udviklet nu om dage – og bliver det formentlig aldrig igen. Mange familier har et transportbehov, der overstiger en enkelt bil – men som måske ikke helt rækker til anskaffelse af bil nr. to. Løsning: Delebiler.

PROJEKTET: Jeg fandt to hovedsamarbejdspartnere, Sydbyens Auto (leasing af bil) og Dagli’Brugsen Gl. Rye (administrativt ankerpunkt og adgang til støttemuligheder via Coops Innovationspulje) – samt seks sponsorer (fire lokale og to eksterne). Pt. er der 15 medlemshusstande med i alt 20 “chauffører”.

Se mere: www.ByensEgenBil.dk

El-delebil_Gl Rye_Pressefoto_fra venstre initiatiativtager Ole Jeppesen_leasingpartner Freddy Hansen_uddeler Henrik Rasmussen

STATUS: Dannelsesrejsen forløber godt!

Vi har siden udvidet med bil nummer to – en elektrisk Skoda Citigo. Elbilen er den foreløbige prik over i’et i delebilsordningen og fuldender tillige mit sideprojekt, “ladestandere til elbiler”, som består af en 11 KW vekselstrømlader og en 50 KW jævnstrømslader på Dagli’Brugsens parkeringsplads. Dette anlæg blev sat i drift i januar 2020 og er støttet af Coop’s Aktivitetspulje og Skanderborg Kommunes Landdistriktspulje.

Kontakt mig gerne for yderligere info/bistand, eller hvis jeg skal komme ud og holde et oplæg: mail@olejeppesen.dk.

MEDIEOMTALE:

WEBINARER MV.: