DELEBILER PÅ LANDET
Siden 2016 har jeg beskæftiget mig med delebilisme, nærmere bestemt i landsbyen Gl. Rye, hvor jeg bor sammen med min familie. Jeg tog i sin tid initiativ til vores delebilsordning, Byens Egen Bil, og senere til landsbyens ladestander-anlæg. Men hvorfor skal vi overhovedet dele biler?
Hvorfor er delebiler en god idé?
1. ØKONOMI: Delebiler reducerer behovet for at eje en egen bil (nummer to), hvilket kan spare folk for omkostningerne ved køb, vedligeholdelse og forsikring af en bil.
2. MILJØMÆSSIG BÆREDYGTIGHED: Delebiler kan reducere antallet af biler på vejen, hvilket mindsker luftforurening og bidrager til lavere CO2-udledning. Er der tale om elbiler, bliver bæredygtigheden endnu mere markant.
3. PLADSBESPARELSE: I bymæssig bebyggelse kan delebiler reducere behovet for garager og parkeringspladser og derved frigive plads til andre formål som legepladser eller grønne områder (klimasikring).
4. FLEKSIBILITET: Delebiler giver beboere i landlige områder adgang til transport, selvom de ikke ejer en bil – eller ikke hele tiden har adgang til en, hvilket er praktisk for dem, der har brug for en bil fra tid til anden.
5. FÆLLESSKAB: Delebiler kan fremme social kontakt og fællesskabsfølelse, da medlemmerne kommunikerer og deler ressourcer og ansvar.
Kontakt mig gerne for yderligere info/bistand, eller hvis jeg skal komme ud og holde et oplæg: mail@olejeppesen.dk
CASE: Byens Egen Bil – Gl. Rye
I marts 2018 blev delebilsordningen “Byens Egen Bil” efter halvandet års forberedelse en realitet. Jeg tog initiativet og har siden administreret og videreudviklet ordningen i samarbejde med Gl. Rye Brugsforening og en flok venlige sponsorer og samarbejdspartnere.
Dagli’Brugsen Gl. Rye har masser af gode sager på hylderne – og altså også to delebiler. For vist nok første gang nogensinde findes der således en brugsforening, som tilbyder sine medlemmer at være med i en delebilsordning.
BAGGRUND: Den kollektive trafik til og fra Gl. Rye er ikke voldsomt udviklet nu om dage – og bliver det formentlig aldrig igen. Mange familier har et transportbehov, der overstiger en enkelt bil – men som måske ikke helt rækker til anskaffelse af bil nr. to. Løsning: Delebiler.
PROJEKTET: Jeg fandt to hovedsamarbejdspartnere, Sydbyens Auto (leasing af bil) og Dagli’Brugsen Gl. Rye (administrativt ankerpunkt og adgang til støttemuligheder via Coops Innovationspulje) – samt seks sponsorer (fire lokale og to eksterne). Pt. er der 15 medlemshusstande med i alt 20 “chauffører”.
Se mere: www.ByensEgenBil.dk
STATUS: Dannelsesrejsen forløber godt!
Vi har siden udvidet med bil nummer to – en elektrisk Skoda Citigo. Elbilen er den foreløbige prik over i’et i delebilsordningen og fuldender tillige mit sideprojekt, “ladestandere til elbiler”, som består af en 11 KW vekselstrømlader og en 50 KW jævnstrømslader på Dagli’Brugsens parkeringsplads. Dette anlæg blev sat i drift i januar 2020 og er støttet af Coop’s Aktivitetspulje og Skanderborg Kommunes Landdistriktspulje.
Kontakt mig gerne for yderligere info/bistand, eller hvis jeg skal komme ud og holde et oplæg: mail@olejeppesen.dk.
MEDIEOMTALE:
- Brædstrup Avis: “Dele-elbil er dukket op i landsby” (4/12 ’20)
- Midtjyllands Avis: “Gl. Rye – Nu med lynhurtig lader til elbiler” (7/1 ’20)
- Samvirke: “Sådan kommer du i gang med delebilen” (1/8 ’18)
- TV2 Østjylland: Læs artikel, og se indslag fra 20/3 ’18
- Århus Stiftstidende: “Ny delebilordning på hjul i Gl. Rye” (13/3 ’18)
WEBINARER MV.:
- Landdistrikternes Fællesråd og Region Midtjylland, webinar: “Alternative mobilitetsformer i landdistrikterne” (sep. 2023)
- Region Hovedstaden / Elbilviden.dk: “Delebilsordning gør det attraktivt at bo i lille landsby” (Okt. 2023)